hansbjorckphoto.blogg.se

Att redigera eller inte...

Kategori: Dagens bild

Vad gör jag med bilderna innan jag publicerar? Jag fotograferar alltid i RAW-format (utom när jag använder mobil eller småbildskamera som bara har .jpg).
 
Normalt (dvs till 99% ungefär) så kommer bilden inte längre än till Adobe Camera Raw, där jag drar lite i spakarna (eftersom RAW-formatet oredigerat oftast är lite grådaskigt), rätar upp horisonten och någon gång beskär. Efter detta är jag oftast nöjd och sparar bilderna, mycket sällan tar jag dom vidare till Photoshop.
 
Här kommer samma bild i 3 utföranden:
 
Bild 1: Som kameran levererade den (fotar man i .jpg så väljer man ofta att låta kameran göra vissa inställniongar t ex att man vill ha en mustigare bild, detta gör man i efterhand i stället när man fotar RAW)
 
 
 
Bild 2: När jag dragit i spakarna och fått bilden som jag vill ha den.
 
 
 
Bild 3: Man kan också förvanska bilden helt och få lite roliga effekter genom att dra lite till i spakarna...
 
 
 
 
 
:-)
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: